spellista #3 / Плейлист #3

too hot to stop
jag har fått klagomål angående mina extrema kunskaper inom musik. men jag tycker mest att det låter som en komplimang, eftersom det inte var jag själv som sa att jag kan mycket om det, utan någon liten pseudonym. det finns misstankar om att det är en viss i. waginder, men jag vill såklart inte peka ut någon bara sådär.
hursomhelst, för att upprätthålla min nya image som musikfascist;
soul [soul] (engelska), afroamerikansk musikform som utvecklades under 1960-talet och som sedan dess influerat en rad andra populärmusikstilar. Soul är en syntes av sakral gospel och profan rhythm & blues. Ett tidigt exempel är Sam Cookes genombrottslåt "You Send Me" (1957). Ray Charles anses annars vara den första soulartisten. Andra stilbildare under 1960-talet var James Brown, Solomon Burke, Otis Redding, Wilson Pickett och Aretha Franklin. Skivbolaget Stax Records blev tillsammans med Atlantic musikformens viktigaste förmedlare.
här är en spellista med lite soul och funk. 22 låtar, 1.2 timmar musik.
душа

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0